Tips voor het maken van een lijst in Excel

Excel is eigenlijk een programma om mee te rekenen, maar je kunt er ook heel handig een database in bijhouden. Oftewel een lijst – met bijvoorbeeld adressen of een de gegevens van een verzameling.

Als je die lijst goed wilt kunnen sorteren, hou dan de volgende regels in het achterhoofd.

  1. Maak niet meer dan één lijst op een werkblad.
    Filteren of sorteren kun je niet op meer dan één lijst in een werkblad toepassen.
  2. Plaats ten minste één lege kolom en één lege rij tussen de lijst en eventuele andere gegevens op het werkblad.
    Zo herkent Excel gemakkelijker de lijst wanneer  je gegevens sorteert, filtert of automatische subtotalen invoegt.
  3. Zorg ervoor dat je geen lege rijen en kolommen in je lijst hebt.
    Anders denkt Excel dat de lijst ergens ophoudt waar jij dat niet wilt.
  4. Maak kolomlabels in de eerste rij van de lijst.
    Zorg ervoor dat er niet een lege rij boven de kolomlabels staat.
  5. Richt de lijst zo in dat bij alle rijen dezelfde soort gegevens in dezelfde kolom staat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: