Document beveiligen met een wachtwoord

Je kunt in alle Officetoepassingen, zoals Word, Excel of PowerPoint, je documenten beveiligen met een wachtwoord. Dat werkt als volgt.

  • Ga naar Bestand > Opslaan als.
    Normaal geef je het bestand nu een naam en je klikt het scherm waarin je dat doet weer weg. Dat doe je nu niet.
  • Nu ga je eerst bovenin naar Extra > Beveiligingsopties.
    Je krijgt een vervolgscherm waar je kunt kiezen uit de opties Wachtwoord voor openen en Wachtwoord om te bewerken.

    • Als je kiest voor Wachtwoord voor openen kan een gebruiker een tekst met dat wachtwoord openen, maar als hij of zij veranderingen aanbrengt kan het bestand alleen onder een nieuwe naam worden opgeslagen.
    • Als je kiest voor Wachtwoord om te bewerken kan de gebruiker het document openen en bewerken als hij of zij het juiste wachtwoord typt.
  • In beide gevallen geldt dat een wachtwoord hoofdlettergevoelig is en uit maximaal vijftien tekens kan bestaan.
  • Geef tot slot het document een naam en sla het op.

Tip 1
Als je het wachtwoord vergeet of kwijtraakt, kun je het document uitsluitend openen als alleen-lezen. Bewerken is niet mogelijk, maar opslaan onder een andere naam wel.

Tip 2
Het beveiligen met een wachtwoord is niet bedoeld om te voorkomen dat iemand de inhoud van je document leest.
Je kunt er wel mee voorkomen dat iemand de inhoud van de originele document wijzigt.

Advertenties

Eén reactie

  1. Hoe kan ik een melding voorkomen bij het opslaan na een mutatie, indien het document beveiligd is met een wachtwoord en tevens wil delen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: